ská, usilují druhé o spolehlivější proniknutí skutečnosti a zároveň o pevnější výstavbu románu a povídky. Ironická analytička chmurných a těžkých ženských osudů v soudobé moravské společnosti, Božena Benešová, ukrývá za hořkým poznáním života statečnou víru v možnost mravního vývoje člověka; nelítostná kronikářka a psychologická zpytatelka pražského měšt'anstva v úpadku a ostravského dělnictva v životním zápase, Anna Maria Tilschová, za hrůzou nad rozvolněným sociálním společenstvím neuhasitelnoutouhu po nových bezpečnějších formách lásky a sounáležitosti; jadrná, ze sociá,lních hloubek přicházející realistka Marie Majerová za steskem do ženiny opuštěnosti tak čistou a prostou humanitu, jaká snad od doby B. Němcové nebyla vnímána. Také uprostřed národa, jehož veřejný život osvědčuje v každém směru činnou účast ženinu, mohla by buditi tak patrná převaha ženského živlu ve vypravěčském umění pochybnosti a obavy. Ale nebojme se! Právě ono pokolení vypravečů, které v'fstřídalo realistické období, vykazuje několik typicky mužských a mužných umělců, kteří jemně a zároveň silně zkoumají výjimečné povahy a individuální osudy nebo vykládají se sociálním zájmem vúdčí tendence dobové. Na cestě za složitým románem o přerodu selské duše padl předčasně jadrný západočeský ,venkovan Josef Matějka, jehož čivy zjemnila umělecká kultura. Pronikavý psycholog a křehký stilista Karel Sezima vrací se vždycky znovu k analyse sensitivních povah, jež příliš drsné a nehostinné prostředí šosáckého světa podlamuje a nakonec ničí. Ivan Olbracht, milovník dobrodružně romantických osudů, vměst· nanýoh však s bezpečnou věcností do rámce přísné skuteč· nosti, rozšiřuje nepřetržitelně okruh svého epického umění a prozařuje svůj svět vždy prudčím světlem vykupitelské lidskosti. Ivan Olbracht a Božena Benešová byli první čeští pro·saikové, kteří umělecky zvládli překypující a vzdornou ži· votní látku, nabízenou světovou válkou a účastí českoslo 53