prostoduché náladkářství; pro svou jímavou věrnost poesii, osvědčenou také významnými přeHady, bud' z nich jmenován tichý melodik Antonín KlášterskY. Několik básníkůkněží s Xaverem Dvořákem v čele užilo renesanční dikce pohana Vrchlického k tomu, aby ji stupňovali .v lyrické baroko ke cti Madonny, eucharistie a Velkého pátku. Jiní přinesli nový odstín, měníce~dl'avou a krevnatou renesanci Vrchlického v umění rafinované, nervní a chorobné. Hlavní představitel následovníků Vrchlického v tomto směru jest vedle j enměj šího, nachořelého troubadoura lásky Jaromíra Boreckého, Jaroslav Kvapil, ten zaměnil záhy za drama a divadlo lyriku lásky a melancholického snění a dosáhl i rnimo hranice Čech proslulosti jako básník-režisér; jeho dekoračnímu nadání se dařilo měniti život i scénu v pohádku, uchvacující hrou světla a tmy, barev a pohybu. Bez Vrchlického nebyla by se nedlouho před sklonkem století a v důsledcích literární revoluce české vyvinula ani ona skupína, které po způsobě francouzském bylo přezdíváno dekadentů a která se v kritické teorii i praksi ostře proti osobě Vrchlického obrátila, zvedajíc okázale prapor novoromantismu, vypadnuvší z ruky Zeyerovy. Nelze-li se zastaviti u nyvého elegika soumračných nálad a archaistické výzbroje, u Karla Hlaváčka, jehož cudná a křehká Musa vyznala na konec, že není slabá z nudy a přesycení, nýbrž z hladu, budiž jmenován alespoň všestranný, ale ne vždy samostatný umělec vybrané formy Jiří Karásek ze Lvovic, jehož vlastní význam záleží v lyrice; 7ide vypěl nyvou melodií beznadějný smutek bledých, ano, zsinalých vyhnanců ze života, kteří znechuceni požitkem a odpuzováni svou dobou, prchají do mínulosti a hledají v ní symboly pro stínovou hru svého nitra. Myšlenková i slovesná reakce proti Jaroslavu Vrchlickému a jeho směru nebyla o nic slabší než jeho vliv; dála se pod heslem realismu. Jeho počátky, jež měly ráz pod. statně naukový, spadají do období českého vědeckého obrození v 80. letech, přivozeného obnovou české university 46