nesanční radosti ze života přízvuku čistě moderního. Vedle písně pěstuje lyrik Vrchlický umělé, ano, vyumělkované formy románské, svrchovaně vhodné pro vyjádření zasvěcených chvil životnich, jež vyzlatila estetická kultura, 'zyláště v sonetu dosáhl vhtuosity. Ale vyzrávajícímu mužibásníku nepřinášel život pouze blaho, požitek a hru: jeho milostné a manželské sny o štěstí byly krutě ztroskotány; poznání a umění podávaly zatrpklé plody; v samotě duševního ,dělníka a v přemítání o smrti ukázalo se vše dosažené i dosažitelné malicherným. Optimista se zříkal slova, chvalořečník života se rozdíral sám v přísném sebezkumu, kulturní rozkošník učil se pokoře. Písňový zdroj však zvonil nadále, a to postupně čistší melodií, zbavenou řečnických příměsků i prvků převzatých z ciziny. Právě poslední lyrická díla Vrchlického okouzlují spanilostí ci, tovou a výrazovou - někdej ší žák antiky i románského umění mluví z nich nikoliv již k smyslům, nýbrž k srdci onou něhou lásky a soucítění, rozšířenou na celé lidstvo, ano, na veškeru přírodu, která bývá ne neprávem prohlašována za znak povahy slovanské; Jaroslav Vrchlický, jehož díla tvoří značně rozsáhlou knihovnu, kde vedle poesie a překladů všech básnických druhů jest zastoupena i literatura kritická, a kde jako po-' družný oddíl nacházíme též povíc;lkovou prózu, znamená vice než pouhý jednotlivý zjev - je to celá literární kul· tura. V něm se splnil slovesný pmgram Jungmannův, jím bylo domyšleno Nerudovo heslo uměleckého světoobčanství, ale jím vykonán byl také důležitý čin osvobozovací, nebot' teprve Vrchlický odvedl české básnictví nadobro ze závislosti na vzorech a typech poesie německé a spial je s evropským zá:pa'dem, hlavně s Francií. Není divu, že osobnost tak bohatá podněty vzbudila celý zástup žá:ků a napodobitelů, kteří se vzdělali na týchž vzorech, vyjadřovali týmž slohem, závodili s mistrem v týchž virtuosně ovládaných formách. Někteří z nich pokusili se umělectví Vrchlického smířiti s občanskými ideály a rozmělnili jeho odkaz na 45