datným, živlem refleksivním a s těžkým dekorativním rám· cem; takto zpracoval dějinné látky domácí, zvláště z husitské a bělohorské doby, alegorické příběhy ztělesňující myšlenkové, společenské i politické krise Evropy v soumraku a Slovanstva na úsvitě nového poslání, romaneskní děje z východu i symbolické náměty legendární - za myšlenkově zatíženou diskusí zvedá se zpravidla nákladné a marno· tratné dílo sytého štětce historického malíře a krajináře. Odtud zatoužil'později do pohody a klidu českého venkova, mezi lidové rázovité typy, vzdorující vzdělanosti, všecko vyrovnávající, avšak naléhavé otázky společenské a hos'podářské vyplašovaly básníka z idyly, nutíce jej, aby o nich hloubal, řečnil a lidovýchovně horoval. Národní i sociální tendence, spojující moderní demokratismus se slavjanofil. stvím, a bratrské ocenění dělnictva s vlasteneckými tradicemi, učinily z něho lyrika, jenž místo aby se zpovídal dů' věrně, vyj~dřuje zaokrouhlenými chansonami hromadné cítění dobové; tehdy dosáhl Čech popularity nejobecnější. Ale jeho skromnost a vkus nedopouštěly, aby si oblíbil pózu národního věštce a setrval v ní. Svatopluk Čech měl humor a rozmar, jenž bavě se, lehce satirisoval a zvoně půvabnými rolničkami, usmíval se; veršované jeho báchorky, plné fantasie a vtipu, náleží k nejrozkošnějším květům podkasané Musy v čechách a doplňují se s jeho arabeskami a humoreskami, jejichž starodávně pohodlná a jemně pointovaná próza oživuje a zvěčňuje malosvět českého měšt'áctva. Svatopluk čech měl mnoho mipo~obitelů, leč nedostalo se mu žáka rovnoc~nného; spíše pro přednosti karakterní, pro ušlechtilost tendence a působivost výrazu než pro hodnoty umělecké bývá z nich velebena virtuoska básnické rétoriky Eliška Krásnohorská, duševní vůdkyně feministického hnutí v Čechách, u níž kovová mužnost a řízný racionalismus často dusí pravou inspiraci básnickou. Stálou věrnost myšlenkovým hódnotám a citovým vznětům národního obrození zachovávají básníci slovenští. Slovensko tvořilo s Čechami národopisný i kulturní celek, 36