parlamentarismus, rozhodli se čeští politikové za souhlasu Palackého pro státoprávní program historický. V dusné době reakčního útlaku, kdy se poesie opětně .st&vala jediným útočištěm ušlechtilých myslí, vytvořila ~ozkošná svá díla: první významná spisovatelka české literatury Božena Němcová, ·sladká a melodická básnířka v próze, jíž bída proletářky a ponížení ženino nedovedly ze srdce vypleniti lásky k přírodě a k člověku. Prošla romantickým kultem lidu i národopisným studiem jeho života; osvoj ila si emancipační tendence dobové a zaujala sc zvláště otázkou mravní výchovy ženiny. Nic z toho neumenšilo jejího čistého instinktu a jejího původního vztahu k půdě: její lidoví hrdinové vyrůstají odtud jako luční květiny a ovocné stromy. Její povídky, jmenovitě románová řada kouzelných vzpomínkových obrazů lidového života »Babička«, jsou cele písní o mladosti země a dobrotě lidského srdce, které nikde nebije tak nerušeným tepem jako .pod halenou sedlákovou a kordulkou vesnického děvčátka. Karlem Havlíčkem a Boženou Němcovou hlásí se ke slovu nové snahy myšlenkové a směry literární, podstatně odlišné od vlastenecké romantiky, která kolem roku 1848 nadobro byla vyčerpána, ano, mrtva. Mladé pokolení literární, které asi deset let po revoluci obnovilo a dOIl\yslilo její snahy, dávajíc jim hlasitý a obratný výraz v hojných časo'pisech a novinách, v~hlásilo otevřený boj literárnímu romantismu. Smýšlelo positivisticky a materialisticky; rozhodné přesvědčení demokratické stupňovalo živým smyslem sociálním; odvracelo se od minulosti k otázkám přítomné doby. Časovost, skutečnost a pokrok byla vůdčí hesla mladých spisovjltelů, kteří z cizích literatur se odvolávali k Byronovi, Heineovi a G. Sandové, z domácího písemnictví k Máchovi, Havlíčkovi a Němcové. Jejich tendenčně zbarvený realismus studoval na moderním člověku spíše to, co mu propůjčuje platnost obecně lidskou, než co mu dodává národní svéráznosti; i v kritice snažili se tito velmi 31