ta«, »Orbis pictus« a »Didactica magna«, náleží jako trvalý statek kulturní celému lidstvu: že vzdělání, a to především vzdělání v mateřštině, se má dostati každému bez rozdílu stavu, rodu a pohlaví; že se má mládež učiti nikoliv slovům, nýbrž názoru, jehož dosáhne nejsnáze vydatným vyučováním věcným a postupem od abstraktního ke konkretnímu; že vedle ducha ·dlužno vzdělávati také tělo, čemuž nejlépe poslouží uvedení cviků a her do školy; že škola, řízená učitelem laskavým, má býti místem radosti. Tyto zásady, valnou většinou původní, nepodával Jan Amos Komenský jakožto ojedinělé poznatky, nýbrž jako organické součástky velkého plánu encyklopedického, jejž sám jmenoval pansofií; všecko lidské vědění, dotud rozptýlené, chtěl přesně a účelně uspořádati v jednotnou soustavu, opírající se o víru stejně-jako o rozum; prostřednictvím pansofie by se člověk křest'an přiblížil nejvyššímu cíli svému, totiž poznání Boha a splynutí s ním. Ale Komenský, předchůdce encyklopedistů, pokročil ještě dále: v krvavé době třicetileté války snil o harmonii všech národů, států a náboženství a,-předpověděl tak svaz národů. Vedle tohoto odkazu světu, dodnes jen zpola vyplněného, zanechal Jan Amos Komenský mnoho děl svému národu, psaných jeho jazykem a adresovaných mu za nejtěžších zkoušek, kdy Komenský sám bloudil s místa na místo, nespatřiv od 35. roku více své ubohé vlasti. Kromě knih pedagogických, psaných výhradně nebo původně česky, jsou to llll' mnoze díla nábožensky rozjímavá a mravně útěšná, prosycená osobním hořem myslitele, který byl zároveň básníkem. Z nich zvláštního podivu jest hodna rozsáhlá alegorická skladba »Labyrint světa a ráj srdce«, kde, nakresliv swiftovským perem z,drcující obraz společnosti lidské, prchá křest'anský filosof k Bohu, aby v něm nalezl pravé štěstí, nejinak než poutník Bunyanův. Jakoby na rozloučenou shrnul Jan Amos Komenský v tomto díle základní rysy českého písemnictví ve středověku: přísnou vážnost mravní, založellQU na názoru křest'anském, živý smysl pro skutečnost, pro 18